Nem zárta ki az üzemanyagárbefagyasztás lehetőségét Orbán Viktor a parlamentben a jobbikos Dudás Róbert kérdésére. A kormányfő az "ellenzéki felvetést" észszerűnek nevezte, de higgadtságra intett. Elmondása szerint - amint azt a horvát kormány minapi döntése is tükrözi - az EU egy hónap időtartamig engedélyez ilyen lépést. Ha viszont ez idő alatt még inkább drágul a piac, az árbefagyasztás feloldásakor hirtelen ugorhatnak a tarifák. Szavai szerint az árbefagyasztásból "nagyon nehéz visszajönni", így az szerteágazó gazdasági hatások elemzését követeli meg, különben nagyobb kárt okozhat, mint amennyi hasznot hajt. Folyamatosan figyelik az árakat, és mivel szerinte az EU-ban 700-800 forint körül állnak a benzinárak, a hazai tarifa is emelkedhet. (A valóság ezzel szemben, hogy az EU-ban egyelőre még a 700 forintot is csak a holland benzinár haladja meg. 500 forint körüli benzin- és 514 forintos gázolajárával Magyarország a középmezőnybe tartozik. A hazai üzemanyagtarifák nem az unión belüli árkülönbségek, hanem a nyersolajdrágulás és a forint dollárhoz viszonyított gyengülése miatt nőnek.) Az ellenzéki honatya felvetései kapcsán Orbán Viktor megoldásnak nevezte a minimálbéremelést, ami "elbír magasabb árakat is".
Dudás Róbert a folyamatosan újabb és újabb csúcsokat döntő üzemanyagárak kapcsán az akkor ellenzéki Orbán Viktor 2004-es felszólalásait idézve jövedékiadó-csökkentést is indítványozott. Válaszában a kormányfő a felvetést a képviselő javaslataként beállítva azt értelmezhetetlennek és támogathatatlannak nevezte. (2002 és 2010 között a Fidesz-KDNP számos képviselője, így elsősorban Varga Mihály, Matolcsy György, Áder János, Rogán Antal és Szijjártó Péter, visszatérően követelték az üzemanyagok jövedéki és fogyasztási adójának jelentős csökkentését az akkori szociálliberális kormányoktól.) Orbán Viktor emellett valótlan kormánykommunikációs paneleiknek megfelelően jövedékiadó-mérséklésként állította be azt az öt éves szabályt, miszerint 50 dolláros negyedéves nyersolajárátlag felett eredeti szintjére csökkentik vissza az üzemanyagok jövedéki adómértékét.
Beosztottaitól eltérően viszont némi önbírálat is megmutatkozott ama megjegyzésében, hogy e kísérlet sem vezetett az üzemanyagárak tartós csökkenéséhez. Egyszersmind viszont szavai szerint a kérdés "meg sem közelíti" a rezsiköltségek szinten tartásáért folytatott brüsszeli küzdelmeik jelentőségét.
Folyamatosan követjük az üzemanyagárak alakulását, ami alapján szükség esetén nem zárjuk ki a beavatkozás lehetőségét - válaszolta megkeresésünkre az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium. A kormány mindent megtesz a tarifák alacsonyan tartása érdekében, de szűk a mozgásterük - tették hozzá. 2004-ben ugyanis az uniós csatlakozási tárgyalások során a baloldali (Gyurcsány-Medgyessy) kormány nem kért kedvezőbb számítási szabályt a kötelezően alkalmazandó jövedéki és áfa-rendelkezések alól - írták. (Illetve elismételték, hogy áprilisban csökkentették a jövedéki adót, elhallgatva, hogy ezzel csak a tavaly júliusi emelést oltották ki.)
Lapunk iparági körkérdése kevés további részletet tárt fel. Grád Ottó, a legfontosabb láncokat tömörítő Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a részletszabályok ismerete híján annak megállapítására szorítkozott, hogy Magyarországon az elmúlt évtizedek során soha nem fagyasztották be az üzemanyagárakat. A nagy hazai ellátók közül az OMV-től és a Lukoilt-üzemeltető Normbenztől kaptunk udvarias elutasítást, a többek válaszra sem méltattak bennünket.
Ugyanakkor szakmai körökben némi tanácstalanságot tapasztaltunk az alkalmazandó jogszabályok körét illetően. Szintén felmerült, hogy ellenkező döntés híján az árbefagyasztás - piaci drágulás esetén - leginkább a kiskereskedők árrését apaszthatja, ami viszont az így veszteségessé váló kutak bezárásával fenyeget.